dinsdag, januari 06, 2004

PUB-liciteit

Naar aanleiding van de panne gisteren bij Telenet - weinig last van gehad eigenlijk want ik was verder aan het lezen in Het Zwarte Huis (P. Straub/S. King)...jaja, ik maak werk van mijn voornemens - kwam ik nog eens terecht op de site van PUB (Pandora User Base). PUB is een vertegenwoordiging van alle Telenet-klanten die proberen om met de Telenet top te onderhandelen over allerlei zaken en klachten...en je kan er van uit gaan dat dat heel wat zaken zijn.

Natuurlijk zijn er dingen om Telenet dankbaar voor te zijn: 24/7 online (als er geen probleem is aan de DHCP server natuurlijk) , een goeie downloadsnelheid en - belangrijk voor de gamers- over het algemeen een stabiele verbinding op nationale en internationale gameservers. Maar anderzijds zijn er heel wat minder mooie dingen die de directie nog steeds vlotjes naast zich neer blijft leggen. Breedband zou de toekomst moeten zijn maar wat is het in praktijk? Altijd eerst je telemeter checken vooraleer je iets doet...leve de vrijheid van breedband!

Grootgebruikers zullen er altijd zijn en het beleid hoeft niet noodzakelijk voor hen aangepast worden. Maar ondertussen neemt de groep van intensieve gebruikers wel toe en steeds meer van hen voelen de dreiging van de download- en uploadlimiet. De mensen worden aangetrokken door het flashy internet en al zijn mogelijkheden: flash sites, online radio, gamedemo's, online gaming,... . Dingen waar je redelijk mee voorzichtig moet omgaan, wil je niet al te snel op smalband te komen. Geen wonder dat het volk mort...en zeker niet de "early adaptors", klanten van het eerste uur die een 10000 of meer oude beffies hebben neergeteld voor hun aansluiting en de aantrekkelijkheid van hun abonnement met de loop der jaren zagen afnemen. En het hoeft gezegd dat de alom aanhoudende reclame voor gratis aansluitingen het er niet beter op maakt.

Nog een mooie illustratie van hoe zeer Telenet met zijn klanten begaan is, las ik gisteren op het PUB forum. Aan elke mail die je verstuurt via de Telenet webmail, wordt een regel reclame toegevoegd van Telenet zonder dat ze daar je toestemming voor vragen. Dus als betalende klant heb je er niet zelf over te beslissen of je reclame meestuurt of niet. Mooie praktijken zijn dat.

Tot zover mijn periodieke "telenet sux" post