donderdag, augustus 31, 2006

Concert van het jaar


Photo by ThumbingHisWay @ Pearl Jam forums

Set List: Interstellar Overdrive / Corduroy, Animal, Hail Hail, World Wide Suicide, Severed Hand, Not For You / (Modern Girl), In Hiding, Unemployable, Given To Fly, Even Flow, Present Tense, Do the Evolution, Big Wave, Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town, Jeremy, Why Go

1st Encore: Soon Forget, Black, Better Man, Crazy Mary, Comatose, Alive

2nd Encore: Indifference, Hunger Strike (with Andrew Stockdale), Baba O’Riley (with Andrew Stockdale), Yellow Ledbetter

Labels:

zaterdag, augustus 26, 2006

Pukkelpop 2006

Een verkoudheid die reeds op donderdagvoormiddag van categorie 2 tot categorie 4 aanzwol, een oogontsteking, vlagen van misselijkheid en draaierigheid... muziek heelt misschien niet alles, maar het wist mijn recentste verblijf in het Limburgse alleszins een pak aangenamer te maken.

DO * My Latest Novel - Planes Mistaken for Stars - Guillemots - You Say Party! We Say Die! - Field Music - Gomez - The Dead 60s - Shameboy - Orson - We Are Scientists - Zero 7 - My Morning Jacket - DJ Shadow - Nouvelle Vague - Radiohead

Iets later dan gepland werd de Kiewitse wei aangesneden en My Latest Novel was het eerste wat voor mijn kiezen terechtkwam. De band het Schotse antwoord noemen op The Arcade Fire vond ik toch wel meer dan bij het hypecreëerende haar getrokken eerlijk gezegd. Als lunch had ik me enigzins wat pittigers bij voorgesteld. Planes Mistaken for Stars deed wat denken aan Channel Zero, maar dan slapper, als ware het koffie die nog blijven staan was van Rimpelrock de week tevoren.

Guillemots was dan ook het eerste wat vlotjes en niet geheel onverdienstelijk ons oor binnengleed. Met een naam als You Say Party! We Say Die! schep je natuurlijk verwachtingen en dan is het toch wel spijtig als die niet ingelost worden; gewogen en te licht bevonden. In de Club was er ondertussen wat geschoven met de programmatie - Regina Spektor diende spijtig genoeg last minute af te zeggen door ziekte, Babyshambles zou plots afsluiten (yeah fuckin right) - waardoor we bijna The Dead 60s verkeerdelijk beschuldigden van wel heel ongeïnspireerde prefabrock. Gelukkig voor hen betrof het Field Music, een van de zoveelste missers die we op conto van de Britse muziekpers kunnen schrijven. Niet dat ze me nog dienden te overtuigen, maar Gomez wist daarna perfect te bewijzen hoe goed hun muziek bij de zon en de mainstage past. Hoewel er naar mijn mening niet echt een lijn door hun optreden te trekken viel, klonken The Dead 60s bij momenten niet onaardig.

Een heel eind stappen was het van de Club- naar de Dance-tent die dit jaar van plaats was gewisseld met de Boilerroom. De inspanning werd echter beloond met een lekkere set van het Belgische duo Shameboy waarbij hun hit "Rechoque" uiteraard het hoogtepunt vormde. Middelmaat was dan weer troef bij Orson die niet vies waren van wat slecht gemaskeerde Aerosmitheske en Bon Joviaanse uithalen. We Are Scientists is een groep waar ik al geruime tijd al veel goeds over gelezen heb, maar me nog nooit verder in verdiept heb. Met hun prima optreden is de eerste aanzet gegeven, me dunkt.

Een korte beluistering van hun laatste album "The Garden" op de Luisterpaal liet me redelijk koud, maar live gebracht wisten de nummers beter te bekoren. Al blijft de forte van Zero 7 uiteraard hun trage nummers; "Distractions" was puur kiekebisj. My Morning Jacket had wat goed te maken na hun afgelast concert in januari van dit jaar en een quasi instrumentaal concert in november 2003... and they sure as hell did! Jim en de zijnen jamden en ramden erop los dat het een lieve deugd was.

DJ Shadow draait plaatjes zoals geen enkel ander plaatjes draait. Spijtig genoeg draaide ie onze avond bijna grandioos de vernieling in door ons 2 nieuwe nummers voor te schotelen. Geen idee wie de man aan de mic was, maar het publiek kwam redelijk unaniem overeen dat de man daar niet hoorde. Hoed u met andere woorden voor de nieuwe Shadow, klaarblijkelijk trekt hij voortaan met de verkeerde mensen op. Gelukkig hebben we nog pareltjes als "Six days" en "Be there" die we oprecht kunnen koesteren.

Er vallen zowel dingen vóór als tegen het gebruik van andermans hits te zeggen, maar wanneer sterke nummers (new wave classics évidemment) door mooie Françaises in prachtige arrangementen gebracht worden, dan zwijgen en luisteren wij. Goed, we zingen uiteraard ook stilletjes mee, net zoals we dat ook tijdens Radiohead doen, maar dan uiteraard enkel bij de nummers die we goed vinden *kuchTheBendsOKComputerkuch*.

VR * Nationaal Orkest van Meulenberg - Forward Russia - Feeder - Gogol Bordello - Urban Dance Squad - The Dears - Burst - Krakow - Duels - Scissor Sisters - The Dresden Dolls - Millencolin - The Frames - Twilight Singers ft. Mark Lanegan - Fear Factory - TV on the Radio - Massive Attack - Roni Size

Vrijdagmiddag en we worden wakker in de multiculturele samenleving die het Nationaal Orkest van Meulenberg is, denk aan El Tattoo del Tigre zonder het acteerwerk en de sambaballen. De eerste hype van de dag dient zich aan onder de naam Forward Russia, een Britse discopunkgroep die zich wanhopig probeert te onderscheiden binnen het genre door averechtser te doen dan de rest - speciale tekens in de groepsnaam, een groepslid dat naar de naam Whiskas luistert en nummers die aan hun songs worden toegekend volgens datum van ontstaan... art wankers alert! En dan heb ik het nog niet over het risico op motion sickness door naar de hyperkinetische zanger te staan kijken. Op eigen risico te ontdekken dus.

Mainstage middelmaat met Feeder op de planken. Vaag herinner ik me nog singles als "Insomnia", "Seven days in the sun" en "Buck Rogers" en dan dien ik toch te zeggen dat de groep in mijn herinneringen veel minder gelikt en afgeborsteld klonk dan wat er zich voor mijn ogen afspeelde.

Op mijn trip in Parijs had ik me - zoals eerder al gemeld - kostelijk weten te amuseren op zigeunermuziek en daar zaten uiteraard ook songs van Gogol Bordello tussen. Vraag het aan iedereen wie erbij was deze vrijdagmiddag: Gogol Bordello was uitermate geschift, aanstekelijk en zwaar de max. Verhip, was me dat een feestje!

Noem hem de zwarte Sergio van de crossovermuziek en hij slaat je waarschijnlijk de tanden uit de bek: Rudeboy voelt zich opnieuw opperbest als de blaffende MC in de Urban Dance Squad en probeerde ons Belgen daar na zovele jaren nog maar eens van te overtuigen. Niet dat ik het mijn volle aandacht kon schenken, maar het beukte wel lekker. Ook The Dears slaagden hier niet in. Dat de stemmen veel te stil waren afgeregeld was één ding, maar het was vooral de beslissing om de set grotendeels vol te proppen met nieuwe nummers dat ervoor zorgde dat het optreden me weinig deed. Het is hun volste recht om van sound te veranderen, maar het was net dat Britpopachtige dat me aantrok in hun songs en dat lijkt er tot mijn spijt stilaan uitgesloopt te worden.

Belgische slowcore hoort niet enkel thuis op een zondagavond, maar even goed op een vrijdagmiddag, zo bewees Krakow met verve. Rustig genieten was dat, evenals van Duels, dat schrijf je met de D van degelijk. Scissor Sisters schrijf je dan weer met de S van stop being such a hetero. Foute muziek? Ammehoela! Volop en onbekommerd genieten van pop- en discogrooves heet dat. Het zou wat meer mogen gebeuren op velerlei plaatsen ten lande. Terwijl de laatste noten weerklonken, stonden we al zo goed als in de Marquee voor The Dresden Dolls die weer lichtelijk fantastisch van jetje gaven. Akkoord, "Amsterdam" wordt een beetje belegen als je de groep al aan het werk hebt gezien. Hun cover van "War pigs" daarentegen staat nog steeds als een huis.

Eten werd er zo af en toe ook gedaan, zoals tijdens Millencolin die de ideale festivalpunk brachten: leuk in de pit en tot ver daarbuiten, zelfs voor de mensen die toevallig ergens rustig lagen te wezen. The Frames wisten me vorig jaar nog aangenaam te verrassen in de AB en deden in de Marquee absoluut niet onder. Zonneschijn en magie hingen in de lucht en zowel groep als publiek voelden het. Even dachten we te gluren bij de skateburen, maar gezien mijn zieke toestand was ik niet bereid veel druppels te trotseren. Met The Twilight Singers ft. Greg Dulli & Mark Lanegan kon ik niet enkel 2 cultlegendes van mijn lijstje schrappen, maar er tegelijk ook een legendarisch optreden bijlappen. Geen idee of de mens een lichaamstemperatuur heeft, zo doods ziet ie eruit, maar wat een stijl zeg die Lanegan tijdens "Where did you sleep last night".

Ruig afsluiten op de skatestage deden we met Fear Factory, die tot mijn grote vreugde nogal veel oud industrieel metaal opdolven van "Demanufacture". Graag had ik ook nog Ministry meegepikt, maar die stonden lijnrecht tegenover TV on the Radio geprogrammeerd. Hoge verwachtingen hadden we daarvoor. Spijtig genoeg werd ik niet helemaal meegezogen in de set, deels door het feit dat de klank niet optimaal stond afgesteld maar vooral omdat ik temidden van een hoop ongegeneerd luidruchtig taterende mensen stond. May the God of rock 'n' roll shove pointy drumsticks up your arse!

We waren moe en uitgeput en dan kan zelfs het beste van Mezzanine ons niet lang boeien. Na enkele songs Massive Attack liet ik dan ook het hoofdpodium links liggen en trok richting Boilerroom voor wat alweer een zwaar dnb-feestje zou worden met Roni Size en zijn Full Cycle makkers. Step to the rhythm made out of brown paper...

ZA * The Rogers Sisters - Joan as Police Woman - 65 Days of Static - !!! - Panic! at the Disco - Zita Swoon - Hitch - Yeah Yeah Yeahs - Placebo - Broken Social Scene - Daft Punk (sort of)

Derde en laatste dag van het Pukkelpopgebeuren en de ledematen hebben besloten collectief hun beklag te doen. Bijgevolg worden het aantal optredens en kilometers herbekeken en liggen we languit bij The Rogers Sisters. We krijgen The Cure, The B52's en een handvol goeie songs... meer verlangen we niet op een zaterdagmorgen. Joan As Policewoman legt daarna Hellebautsgewijs de lat nog een pak hoger. Prachtige songs en leuke bindteksten, mevrouw Wasser weet ons te verwennen.

Daarna ruilen we de Club in voor de Marquee. 65 Days of Static doet waar ze goed in zijn, het publiek platspelen met hun gebalde explosieve postrock. !!! heeft het daar iets moeilijker mee, vooral in het midden van de set laat de driedaagse vermoeidheid zich gevoelen, maar weten toch nog krachtig te besluiten met "Shit Scheisse Merde". Panic! at the Disco bewijst vervolgens dat noch hype noch uitroepteken garantie op succes bieden. We onthouden enkel een overbodig "Karma police".

Laat het eerstvolgende standbeeld dat ze in Antwerpen neerplanten eentje van Stef Kamil zijn. De manier waarop zelfs meer dan 10 jaar oude hits zich vlotjes in een nieuw arrangement laten inkleden en nog briljant klinken, daar nemen we maar al te graag ons petje voor af. Zita Swoon bracht een wervelende set die enkel hoogtepunten bevatte. Het was dan ook een spijtig afscheid na die korte 45 minuten. Love love love happy happy happy, merci SKC en tot de volgende!

Spijtig genoeg begon het niet wat vroeger te gieten, anders waren er vast meer mensen die konden vaststellen dat Hitch goed bezig was in de Wablief. Jong Kortrijk timmert aan zijn naam als nieuw muzikaal epicentrum van Vlaanderen.

De hemelsluizen stonden nog wagewijd open toen we ons de Marquee binnenwurmden voor de rockshow van The Yeah Yeah Yeahs. De krolse Karen O slaagde er goed in de uitdruppende massa te bekoren, ons incluis. Placebo deed nadien voor de zoveelste keer hun degelijke ding op de mainstage. Een resem songs van de laatste en van elk voorgaand album werd ook steeds een klassieker bovengehaald, veel reden tot klagen was er dus niet. Het veelkoppige Broken Social Scene mocht de tent afsluiten en deed dat in stijl. We smolten helemaal weg tijdens "Anthem for a seventeen year old girl" en werden de nacht ingestuurd met een lang uitgesponnen "It's all gonna break". Canada ftw!

Hoe Daft Punk eruitzag, hebben we, net als u afwezigen, ook via het internet moeten vernemen, maar de set klonk alleszins fenomenaal wijls de tenten afbrekend op de camping en naar het station stappend. Jawel, we hadden gerust wat veil voor een rustig plaatsje op de nachttrein en dat is ons dan ook prima gelukt. Human after all enzo.


In tegenstelling tot vorig jaar was er geen enkele hype die zijn naam kon waarmaken, wat niet zo verwonderlijk is gezien de manier waarop woorden als "internet", "downloads" en "iTunes" steeds meer gemeengoed worden in allerlei promoteksten. Niettemin bood de affiche heel wat aangenaam kijk- en luistervoer, Chokri mag er als beloning voor ons dus nog een jaartje bijdoen. Wij van onze kant proberen tegen volgend jaar dan wel iets te verzinnen tegen onze lichamelijke aftakeling.

Persoonlijke hoogtepunten:
My Morning Jacket - Gogol Bordello - The Frames - Twilight Singers - Zita Swoon

Labels:

woensdag, augustus 23, 2006

Antwerp (again)

Aanstaande zondag 27/8
Stand-up marathon // Cultuurmarkt van Vlaanderen
Buster, Antwerpen

Deel 1 * 14.00-15.30
Bart Sijbers
Danny Van Roijen
Jeroen Rottiers
Petra Truant
Steven Gabriels

Deel 2 * 16.00-17.30
Evi Heyndrickx
Gerrit De Bremme
Gracy Van Lyssebetten
Jorg Verbelen
Michael Van Damme

Deel 3 * 18.00-19.30
Bert Gabriels
Filip "Ygor" Haeyaert
Peter Kluppels
Philippe Geubels
Trisha Jacobs

Deel 4 * 20.00-
Kees Meerman
Nigel Williams
Patrick Van den Kieboom
Uwamungu Cornelis
Youssef El Mousaoui

MC's: Michael Van Peel / Olly De Westerlinck

Belangrijk nog om te weten:
+ vlot toegankelijk (gratis inkom)
- moeilijker bereikbaar (Antwerpse autovrije zondag)

woensdag, augustus 16, 2006

Onder voorbehoud

DO1125-1155 Animal Alpha
DO1215-1250 My Latest Novel
DO1250-1325 Planes Mistaken for Stars
DO1330-1410 Guillemots
DO1410-1450 You Say Party! We say die! (Gomez)
DO1455-1535 The Dead 60s
DO1535-1615 Sukilove
DO1620-1700 The Veils
DO1700-1740 Shameboy
DO1740-1825 Orson
DO1820-1910 The Knife (Internationals)
DO1910-1955 We Are Scientists
DO2000-2050 Zero 7 (Snow Patrol)
DO2100-2150 Regina Spektor (My Morning Jacket)
DO2150-2250 DJ Shadow (Beck)
DO2300-2355 Nouvelle Vague (Turbonegro)
DO0000-0200 Radiohead
VR1130-1200 Archie Bronson Outfit
VR1200-1230 Het Nationaal Orkest van Meulenberg
VR1235-1310 Forward Russia
VR1315-1355 Feeder
VR1355-1435 Gogol Bordello
VR1440-1520 Urban Dance Squad
VR1525-1605 The Dears
VR1610-1650 Krakow (Burst)
VR1650-1740 MSTRKRFT
VR1740-1820 Scissor Sisters
VR1825-1910 The Dresden Dolls
VR1910-1955 Perverted
VR2000-2040 Be Your Own Pet (The Frames)
VR2045-2135 Hawthorne Heights (Digitalism)
VR2135-2225 The Twilight Singers (Colder)
VR2235-2335 Fear Factory (DJ Krust)
VR2345-0045 TV on the Radio
VR0050-0200 Massive Attack (Roni Size)
ZA1125-1155 Fence (Gang Gang Dance)
ZA1155-1230 My Awesome Compilation
ZA1235-1310 The Rogers Sisters (Lotterboys)
ZA1310-1350 Death Before Disco
ZA1355-1435 Joan as Police Woman
ZA1440-1525 The Sedan Vault (Officer Jones AHPCP)
ZA1530-1610 Cursive (65daysofstatic)
ZA1610-1705 Planet Pendulum
ZA1705-1750 !!!
ZA1755-1845 Panic! at the Disco (Amenra)
ZA1850-1935 Zita Swoon
ZA1940-2030 Hitch (Justice)
ZA2035-2130 Yeah Yeah Yeahs (Coldcut)
ZA2130-2230 Goose (Placebo)
ZA2245-2345 Broken Social Scene (Belle & Sebastian)
ZA2350-0100 Daft Punk

dinsdag, augustus 15, 2006

Ego Radio 39

1. The Divine Comedy - Our mutual friend
2. Kings of Convenience - Misread
3. Moneybrother - They're building walls around us
4. The Robocop Kraus - All the good men
5. Broken Social Scene - Cause = time
6. Feist - Mushaboom
7. Das Pop - Tonight
8. Elvis Costello - The beat
9. Depeche Mode - Everything counts
10. Paul Hardcastle - 19
11. The Dandy Warhols - Get off
12. Weezer - El scorcho
13. Seesaw - Come back and stay
14. The Stranglers - Always the sun

Totale speelduur: 54'59"
Hier te beluisteren.

maandag, augustus 14, 2006

So?

Als er iets niet werkt, had ik het graag van jullie gehoord.
Tot dan ga ik er vanuit dat de switch naar mijn nieuwe host vlotjes verlopen is.

In de tussentijd zijn er nog wat wijzigingen geweest aan het Pukkelpopfront. Maar naar jaarlijkse gewoonte is er, ondanks de afzeggingen, nog steeds genoeg lekkers om naar uit te kijken, zoals dit bijvoorbeeld:

zondag, augustus 13, 2006

Lokerse Feesten 2006

The Charlatans

Hoewel noch de bekendste noch de meest sexy groep uit de Brit scene stond het plein bij aankomst al aardig gevuld. De Mancunians brachten net zoals op het merendeel van hun albums degelijke songs en eindigden met een stevig slotkwartier waarin hits als "How high", "My beautiful friend" (in een double speed arrangement) en het onvermijdelijke "The only one I know".

The only one I know

Zornik

Zornik is big in Belgium. Van een groep-die-zich-roze-kledij-kan-veroorloven zijn ze uitgegroeid tot een groep-die-zich-een-gigantische-videowall-kan-veroorloven. Zornik heeft de amibitie, de presence en de horden tienermeisjes om stadions te vullen. Wat ze niet hebben, zijn degelijke videoprojecties en euhm...songs die niet uitlopen in een hoop gebleir of gezaag. Niet de grootste fan van de groep, zou volgende setlist een goed idee moeten geven van wat we voorgeschoteld kregen:
It's so unreal - kak - kak - kak - kak (nieuw nummer) - kak - schijt - kak - kak - kak - kak - Hey girl - //bis// kak - Scared of yourself - overbodige kak
Zoals u kunt zien, was het gelukkig niet allemaal kak.

Madness

When you absolutely positively got to entertain every motherfucker in the room, accept no substitutes. Madness was een waar feest, van de eerste noot van "One step beyond" tot de laatste van "Nightboat to Cairo". Uiteraard was de set een groot greatest hits gebeuren met onder andere songs als "Embarassment", "House of fun" en "Our House", maar daarnaast werd ook nog gescoord met enkele covers die vorig jaar op hun Dangermen sessions waren vastgelegd zoals "You keep me hanging on" en "Catch the devil" (ook gekend als het best bewaarde geheim van "Out of Space")

One step beyond

The Cramps

Er was heel wat ruig volk op de been om The Cramps aan het werk te zien. Ik vind het steeds fascinerend om vast te stellen dat de kledingstijl van de fans niet noodzakelijk in verhouding staat tot de gebrachte muziek. Niet vies van wat humor en zelfrelativering had de organisatie er nog een schepje bovenop gedaan door voor deze avond roze toegangsbandjes te voorzien. The Cramps brachten een genietbare portie vette 60's rock met een badass attitude, inclusief gedateerde miniskirts en goed gekopieerde Iggy Pop-mimiek.

Human fly

Bauhaus

Het optreden van deze peetvaders van de goth rock begon sterk met een claustrofobisch "I dare you", maar verwaterde snel van zodra de groep een greep deed uit hun collectie minder gekende singles. Dat de groep hun optreden moest staken wegens een elektriciteitsprobleem bleek gelukkiglijk hun redding. Met "Dark entries" wisten ze het volk onmiddellijk weer naar de keel te grijpen. Spijtig genoeg werd nogal snel daarna de set besloten en met slechts 1 uur op de teller (inclusief stroompanne) voelde het optreden als een teleurstelling aan, iets waar een magnifiek uitgevoerd "Transmission" en "Ziggy Stardust" weinig aan konden veranderen.

Dark entries

donderdag, augustus 10, 2006

The Down Syndrome



Switching hosts.
Possible downtime.

zondag, augustus 06, 2006

Pirates

(aka Parijs, het lang uitgestelde en sterk ingekorte verslag)

Gedaan:
- ongelooflijk veel gewandeld
- ongelooflijk veel gezien
- ongelooflijk veel water gedronken

Genoten van:
- de rust in de "Jardins des Tuileries"
- nachtelijke wandelingen
- de verkeerscbaos op de Place de la Concorde en de immer beruchte Place de l'Etoile
- plein d'autres choses

En hoe was het reggae dancehall feestje? Geen idee, eerlijk gezegd. In de veronderstelling op de juiste plaats te zijn, ben ik op een andere party boat gestapt, alwaar zigeuner- en allerhande vreemde volksmuziek mij en alle andere aanwezigen tot stevig dansen wist te bewegen. Bloody nice it was. Boot van gebeuren was La Guinguette Pirate dat er in iets meer verlichte vorm als volgt uitziet:



Niet toevallig kwam ik er later achter dat er op ander tijden ook al eens goed volk de boot heeft mogen rocken, zoals The National bijvoorbeeld. It's a small world after all...

Bovenstaande boot kan ik dus ten zeerste aanraden voor een leuk avondje Parijs, al dien ik wel te vermelden dat u beter van degelijk vervoer gebruik maakt indien onverlichte straten met authentieke Parijse clochards en ratten niet helemaal uw ding zijn.

donderdag, augustus 03, 2006

I was there

Mogwai @ AB Brussel (Domino 2006)

Setlist:
Autorock
Paths To Helicon part 1
Travel Is Dangerous
Tracy
Acid Food
Like Herod
Glasgow Mega-Snake
Kids Will Be Skeletons
Hunted By A Freak
Friend Of The Night
Ratts Of The Capital
We're No Here

Het ideale ogenblik om te testen hoeveel de buren weten te verdragen.