zaterdag, augustus 13, 2005

The Cure @ Lokerse Feesten

Kan het nog, een zomer zonder de Lokerse Feesten? Met zijn 31 jaar is het festival aan de Grote Kaai in Lokeren dan ook geen onbekende meer bij de modale festivalbezoeker. Ook dit jaar bleef het aparte festivalconcept behouden, met uitzondering van 1 avond. Voor het eerst in de geschiedenis werd er een voorverkoop gepland, en niet zonder reden, want niemand anders dan The Cure mocht op woensdag een stevig einde aan de avond breien.

De avond werd in gang gezet door The Cranes, een band die Robert Smith sinds jaar en dag tot hun vaste fans mogen rekenen. Wij zagen een frêle zangeres met te grote kleren, tesamen met enkele andere groepsleden genietbare dream pop neerzetten.

Tweede in rij was Mercury Rev, de band rond de charismatische zanger Jonathan Donahue. Mercury Rev maakt muziek met het grote gebaar en laat dat live ook merken. Met op de achtergrond een projectie van cultuuriconen, levenswijsheden en meer van dat fraais werkte de Rev zich door een set die grotendeels was opgebouwd rond hun laatste album "The Secret Migration".

Net als dat album had het optreden echter ook te lijden onder verschillende matige songs, en na een goed begin deemsterde de sfeer en spanning langzaamaan weg. De ommekeer kwam er naar het einde toe met "Goddess on a highway", de song waarmee de band destijds van enig Afrekeningssucces mocht proeven en tot op heden nog steeds hun bekendste nummer. Na nog enkele oudjes vanonder het stof te hebben gehaald, werd de - naar onze inschatting te korte - set besloten met het theatrale "The dark is rising". We zagen een band die teveel op routine en showeffectjes draait, een spijtige zaak voor zowel de criticus als de muziekliefhebber in ons.

Omgeven door zwarte kledij, rare kapsels en te oude venten met te (veel) rode lippenstift waren we ons maar al te bewust van de reden waarom we temidden van een uitverkochte massa stonden. We zijn ondertussen allang de tel kwijt hoeveel keer we The Cure in het verleden "voor de laatste keer" hebben zien optreden, maar sinds vorig jaar lijkt het weer alsof Robert Smith blij is in een band te spelen. En deze avond zouden we mee in de vreugde mogen delen.

Met een carrière en repertoire als The Cure is het onmogelijk om niet van een "greatest hits"-concert te spreken, en toch liep het anders dan verwacht. Verschillende voor de hand liggende keuzes liet men links liggen en de vele alternatieve intro's wisten het publiek meermaals in verwarring te brengen. Maar hits blijven hits, en zo werd er ook uit volle borst meegezongen bij ouder en nieuwer werk, bekend of onbekend.

Een nietsvermoedende toeschouwer zag een stoicijnse spelende Smith zich doorheen de set werken, maar in de meest kleine dingen viel al te merken wat later veel duidelijker tot uiting zou komen: Robert Smith had er zin in.

De eerste bisronde werd volledig gewijd aan "Seventeen Seconds"-materiaal: "At night", "M", "Play for today" en de tijdloze klassieker bij uitstek "A Forest". Alsof dat nog niet genoeg was, kwam er ook een tweede bisronde. Een tweede bisronde waarin we Robert Smith de catwalk zagen opdansen als een verlegen puber, zich door de grond zagen schamen omdat hij zijn microfoonsnoer per ongeluk had uitgetrokken, maar vooral ook zagen we hem lachen en glunderen. En omdat alle goeie dingen uit drie bestaan, inclusief bisrondes, volgde er tot slot nog "Boys don't cry".

Just like heaven, Robert!

Setlist:

* Open
* Fascination street
* From the edge of the deep green sea
* High
* The blood
* A night like this
* The end of the world
* Shake dog shake
* Signal to noise
* Push
* Just like heaven
* A letter to elise
* Never enough
* Us or them
* A strange day
* alt.end
* The baby screams
* One hundred years
* Shiver and shake
* End

* At night
* M
* Play for today
* A forest

* Let's go to bed
* Why can't I be you?

* Boys don't cry

Labels: ,